DÁTUM HIBA?

2018.12.17

A Kittenberger könyveibe néha "becsúszik" egy-egy hibás dátum, melyeket csak speciális esetben lehet észrevenni. Azt, hogy valójában mennyi a hibás időpont hivatkozás csak az eredeti kéziratok alapján lehetne leellenőrizni. A kéziratok többsége azonban mára megsemmisült és természetesen nincs is szükség azok számbavételére. Felesleges szőrszál hasogatás lenne, és a szerzővel szemben sem lenne tisztességes.

Bár a könyv megjelenéséig sokan átnézik formailag, szakmailag lektorálják mégis megeshet, hogy előfordul egy-egy hibás adat vagy egyéb hivatkozás. Ezek sokszor nem feltűnőek és még sokadik olvasásra sem mutatják meg magukat.

Én is így jártam a sokadszorra olvasott Vadász- és gyűjtőúton Kelet-Afrikában c. könyv esetében. Az 1985-ös kiadás 190. oldalán egy remek vadászkaland leírása kezdődik. A dátum 1910. október 12. Ezen a napon Ushangi-folyónál egy izgalmas bivalyvadászat körvonalazódik. Végül azonban nem a bivalyok, hanem két rinocérosz kerül terítékre.

Pár lappal később a 195. oldalon ezt írja: "1910. év október 10.-én, tehát három nappal azután, hogy bivaly helyett két rinocéroszt lőttem..."  

Ezen információk alapján két kimenetel lehetséges:

1. A rínós kaland nem október 12.-én hanem október 7.-én történt. Véleményem szerint ez a valószínűbb.

2. A második időpont hivatkozás nem október 10.-e, hanem október 15.-e

Bár semmilyen vizsgálati adat nem bizonyítja azt a szubjektív véleményemet, hogy ezt a hibát a szerző készakarva rejtette el. Egy dolog miatt gondolhatok erre,: feltűnő módon és igen konkrétan hivatkozik az előző (190. oldalon található) dátumra, amit igen ritkán tesz meg: "...tehát három nappal azután..." 

© 2018 Worlds Collide. Minden jog fenntartva.
Az oldalt a Webnode működteti Sütik
Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el